جمعه, 28 ارديبهشت 1403

شماره 790 مورخ  26 اردیبهشت 1403

عصرایران ؛ رضا غبیشاوی - بحث بر سر تعطیلی پنجشنبه یا شنبه ، بحث جدیدی بر سر بدیهیات است تا بدیهی دیگری به جمع بدیهیات قفل شده اضافه شود. یکی از ویژگی های ایران امروزی، توقف در ایستگاه بدیهیات است و یکی از دلایل موج مهاجرت فعلی هم همین موضوع است.
همه آن چیزهایی که در دنیای مدرن و توسعه یافته امروز در صف مسائل حل شده قرار گرفته اند و دیگر اساسا "مسئله" نیستند اما همچنان در ایران امروزی بر سر آنها بحث و جدل می شود و در نهایت هم معمولا به نتیجه ای نمی رسند. یکی از دلایل وضعیت کنونی ایران هم همین توقف در مسائل بدیهی است. به همین دلیل موضوعاتی در ایران به مسئله و مشکل، معضل و حتی بحران تبدیل می شوند که نه تنها ساده و بدیهی اند بلکه این وضعیت، برای بسیاری از مردم جهان، باعث شگفتی و غیرقابل باور است.
مسائل ساده و معمولی به چالش تبدیل می شوند و بعد از مدتی با اینکه همه، راه حل را می دانند اما حل نشده به کناری سپرده می شوند. مسائل، حل نمی شوند تلنبار می شوند. از قیمت بنزین تا لاستیک خودرو و از خودرو تا حجاب و از قیمت دلار تا تورم، همگی موضوعات بدیهی اند که در ایران به چالش تبدیل شده اند.
- اگر کشوری به دنبال روابط اداری - اقتصادی عادی ( و نه عالی) با کشورهای همسایه و جهان باشد قطعا تعطیلات هفتگی خود را با تعطیلات هفتگی منطقه و جهان، تطبیق می دهد یا نزدیک می کند. همانطور که برای فوتبال، از مقررات فیفا (فدراسیون جهانی فوتبال مستقر در زوریخ سوئیس) پیروی می کنیم و اندازه زمین، تعداد بازیکنان، مقررات و جزئیات را براساس موارد تصویب شده و اعلامی فیفا اجرا می کنیم
- همه کشورهای همسایه ایران و منطقه (مثل همه جهان)، تعطیلات هفتگی جمعه شنبه (از جمله عربستان سعودی) یا شنبه یکشنبه (از جمله ترکیه و پاکستان و  جمهوری اذربایجان و امارات) دارند. پاکستان جمهوری اسلامی است و اکثریت مردم جمهوری آذربایجان هم شیعه هستند.
  تعطیلی شنبه هم ربطی به یهودیت ندارد بلکه توافق منطقه ای و جهانی است. آنانی که استدلال می کنند تعطیلی شنبه، تعطیلی یهودیان است باید گفت اسلام تشبه به کفار را منع کرده و نه یهودیان. حضرت موسی پیامبر یکتاپرست و متولد مصر در خاورمیانه است و ربطی به غرب ندارد. چه اشکال دارد روزی را به یاد موسی پیامبر و هم نوا با هموطنان یهودی تعطیل کنیم؟ نکته اینکه ایران بعد از اسرائیل، بزرگترین جامعه یهودیان خاورمیانه را دارد.
علاوه بر این، یک یا دو روز تعطیلی در هفته  از جمله تعطیلی جمعه، موضوع و پدیده ایی جدید و معاصر است و هیچ ربطی به شریعت و قوانین اسلامی در 1400 سال قبل ندارد. برای چند هزار سال تا همین دوره معاصر، در همه کشورهای جهان اسلامی و غیراسلامی، مردم همه روزهای هفته کار می کردند. همانطور که در قرآن هم با اشاره به روز جمعه، تاکید شده به هنگام شنیدن صدای اذان نماز جمعه، کسب و کار را رها کنید و به سمت نماز بیایید. یعنی روز جمعه از صبح تا ظهر کسب و کار برقرار بوده و بعد از نماز ادامه می یافته است. 8 ساعت کار روزانه، کت و شلوار، موبایل، خودرو، رانندگی، شناسنامه و ثبت عقد و صدور سند عقد برای اثبات عقد، فوتبال، عینک، بورس، قانون، پارلمان، رسانه ، پول، سفته و چک، بانک ،‌شرکت، کارخانه و باشگاه ورزشی  همه اینها پدیده های نو، معاصر و غربی هستند. از همه آنها استفاده می کنیم و بهره می بریم و هیچ کدام هم نشانه غربی بودن یا مسیحی بودن ما نیست.
- تغییر تعطیلات از پنجشنبه نیمه تعطیل -جمعه به جمعه شنبه یا شنبه یکشنبه، مربوط به کشورهایی است که تلاش می کنند با موانع برای افزایش ارتباطات با کشورهای همسایه و جهان را بردارند و قدرت رقابت پذیری اقتصاد خود را افزایش دهند. برای کشوری که دغدغه های مشابه ندارد و همچنان درگیر FATF  و فیلتر اینترنت و ممنوعیت ورود خودرو و آیفون 14 و 15 است حتی اگر کل هفته هم تعطیل شود مانعی نیست. نفت را می فروشیم و پولش را کم و زیاد باهم خرج می کنیم و تمام.

ضمیمه این شماره