درباره اقدامات تخریبی روی آثار تاریخی و میراث فرهنگی سیرجان که اخیرا اتفاق افتاده بود، به نظر من اگر بناها کاربری داده بشوند و پس از مرمت به حال خودشان رها نشوند، قطعا افرادی هم گمارده می‌شوند که مراقبت کنند و وقتی رفت و آمدهایی بشود و حالا به هر منظوری از ساختمان استفاده بشود، قطعا هم از تخریب عمدی توسط عامل انسانی جلوگیری خواهد شد و هم تخریب‌های طبیعی کم اثر خواهد شد.
 اما در عمل می‌بینیم آثار قدیم تاریخی سیرجان مثل کاروانسرای بازار که واقع در بازار است و در مرکز شهر هم است مورد بی‌توجهی قرار گرفته و کمترین اقدامی نشده است! کاروانسرایی که کتیبه بسیار زیبایی دارد و اگر داخل بازار بروید می‌بینید به کل اطرافش نابود شده و هر آن ممکن است از جاش بیفتد پایین و نابود بشود. درحالی که می‌شود هرچه زودتر تعمیر شود و برای محافظتش از آن بالا برش داشت و جای دیگری گذاشتش. میراث فرهنگی خیلی ضعیف عمل می کند در این شهر و چندان رضایت بخش نیست. به هر حال بودجه‌هایی که برای میراث فرهنگی در کل کشور در نظر گرفتند متاسفانه بسیار ناچیز است و حالا به نظر من اگر شرکت های صنعتی و معدنی که متعهد به مسئولیت اجتماعی‌شان هستند که انگشت شمار هستند وارد عمل شوند و مرمت کنند و بلافاصله پس از مرمت برای این بناها فعالیت های مجددی بازتعریف شود. مثلا برای فضاهای هنری و فرهنگی استفاده بشوند یا برای ارائه صنایع دستی شهرستان.  
برای توسعه گردشگری و میراث فرهنگی در سیرجان بهتر است بخش خصوصی وارد بشود و تغییر کاربری بدهد بناهای مرمت شده را تا مورد استفاده و بهره‌برداری برای منظورها و نیازهای جدید قرار بگیرند. در بازار سنتی شیراز برای مثال بیشتر وسایل آنتیک وسایل و قدیمی برای فروش عرضه می‌شود و آنجا متوجه هستند که بافت تاریخی شیراز از سرتاسر جهان مورد توجه قرار گرفته است و رونق گرفته محدوده بازار و سرای وکیل فارس و حالا فضاسازی کرده‌اند و محیط را امن کرده‌اند و محیط را بسیار بسیار در واقع مناسب کرده‌اند تا اینکه گردشگر بیاید و استفاده لازم را ببرد. برای سیرجان البته چنین راهی شاید دور از تصور باشد اما از یک جایی باید شروع کرد.

*فعال حوزه میراث فرهنگی